WebCounter

פרקי  אבות
Ethics of the Fathers


בעה"י


Page Last Revised: Friday, April 28, 2006 01:21 PM

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1

 

Chapter 4

פרק רביעי

All Israel has a share in the World to Come, as it is said: 'And your people are all righteous; they shall inherit the land forever; they are a branch of My planting, My handiwork, in which to take pride."

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. שנאמר, ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ, נצר מטעי, מעשה ידי להתפאר.

1. Ben Zoma says: Who is wise? He who learns from every person, as it is said: 'From all my teachers I grew wise. Who is strong? He who subdues his personal inclination, as it is said: 'He who is slow to anger is better than the strong man, and a master of his passions is better than a conqueror of a City.' Who is rich? He who is happy with his lot, as it is said: 'When you eat of the labor of your hands, you are praiseworthy and all is well with you.' 'You are praiseworthy'- in this world; 'and all is well with you, in the World to Come. Who is honored? He who honors others, as it is said: "For those who honor Me I will honor, and those who scorn Me shall be degraded.'

א. בן-זומא אומר, איזהו חכם? הלומד מכל-אדם, שנאמר מכל-מלמדי השכלתי (כי עדותיך שיחה לי). איזהו גבור? הכובש את-יצרו, שנאמר "טוב ארך אפים מגבור, ומשל ברוחו מלכד עיר". איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך". אשריך בעולם הזה, וטוב לך בעולם הבא. איזהו מכבד? המכבד את-הבריות, שנאמר "כי מכבדי אכבד, ובזי יקלו".

2. Ben Azzai said: Run to perform even a 'minor' mitzvah, and flee from sin; for one mitzvah leads to another mitzvah, and one sin leads to another sin; for the consequence of a mitzvah is a mitzvah, and the consequence of a sin is a sin.

ב. בן-עזאי אומר, הוה רץ למצוה קלה ובורח מן-העברה, שמצוה גוררת מצוה ועברה גוררת עברה, ששכר מצוה מצוה, ושכר עברה עברה.

3. He used to say: Do not be scornful of any person and do not be disdainful of anything, for you have no person without his hour and no thing without its place.

ג. הוה היה אומר, אל-תהי בז לכל-אדם, ואל-תהי מפליג לכל-דבר, שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.

4. Rabbi Levitas of Yavneh said: Be exceedingly humble in spirit, for the anticipated end of mortal man is worms.

ד. רבי לויטס איש יבנה אומר, מאד מאד הוה שפל רוח שתקות אנוש רמה.

5. Rabbi Yochanan ben Beroka said: Whoever desecrates the Name of Heaven in secret, they will exact punishment from him in public; unintentional or intentional, both are alike regarding desecration of the Name.

ה. רבי יוחנן בן-ברוקה אומר, כל-המחלל שם שמים בסתר נפרעין ממנו בגלוי. אחד שוגג ואחד מזיד בחלול השם.

6. Rabbi Yishmael bar Rabbi Yose said: One who studies Torah in order to teach, is given the means to study and to teach; and one who studies in order to practice, is given the means to study and to teach, to observe and to practice.

ו. רבי ישמעאל בר רבי יוסי אומר: הלומד על-מנת ללמד מספיקים בידו ללמוד וללמד, והלומד על-מנת לעשות מספיקים בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

7. Rabbi Tzadok said: Do not separate yourself from the community; [when serving as a judge] do not act as a lawyer; do not make the Torah a crown for self-glorification, nor a spade with which to dig. So too Hillel used to say: He who exploits the crown [of Torah for personal benefit] shall fade away. From this you derive that whoever seeks personal benefit from the words of Torah removes his life from the world.

ז. רבי צדוק אומר: אל-(תפרוש מן-הצבור ואל-תעש עצמך כעורכי הדינין ואל-)תעשה עטרה להתגדל-בה, ולא קרדום לחפר-בה, וכך היה הלל אומר: ודאשתמש בתגא חלף, הא למדת כל-הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן-העולם.

8. Rabbi Yose said: Whoever honors the Torah is himself honored by people; and whoever disgraces the Torah is himself disgraced by people.

ח. רבי יוסי אומר: כל-המכבד את-התורה גופו מכבד על-הבריות, וכל-המחלל את-התורה גופו מחלל על-הבריות.

9. Rabbi Yishmael his son said: One who withdraws from judgment removes from himself hatred, robbery and [the responsibility for] an unnecessary oath; but one who is too self-confident in handing down legal decisions is a fool, wicked and arrogant of spirit.

ט. רבי ישמעאל בנו אומר: החושך עצמו מן-הדין, פורק ממנו איבה וגזל ושבועת שוא. והגס לבו בהוראה שוטה, רשע, וגס רוח.

10. He used to say: Do not act as judge alone, for none judges alone except One; and do not say, 'Accept my view,' for they are permitted to, but not you.

י. הוא היה אומר: אל-תהי דן יחידי, שאין דן יחידי אלא אחד. ואל-תאמר קבלו דעתי, שהם רשאים ולא אתה.

11. Rabbi Yonasan said: Whoever fulfills the Torah despite poverty, will ultimately fulfill it in wealth; but whoever neglects the Torah because of wealth, will ultimately neglect it in poverty.

יא. רבי יונתן אומר: כל-המקים את-התורה מעני, סופו לקימה מעשר. וכל-המבטל את-התורה מעשר, סופו לבטלה מעני.

12. Rabbi Meir said: Reduce your business activities and engage in Torah study. Be of humble spirit before every person. If you should neglect the [study of] Torah, you will come upon many excuses to neglect it; but if You labor in the Torah, God has ample reward to give you.

יב. רבי מאיר אומר: הוה ממעת בעסק, ועסק בתורה, והוה שפל-רוח בפני כל-אדם. ואם-בטלת מן-התורה, יש-לך בטלים הרבה כנגדך. ואם-עמלת בתורה, יש-לו שכר הרבה לתן-לך.

13. Rabbi Eliezer ben Yaakov said: He who fulfills even a single mitzvah gains himself a single advocate, and he who commits even a single transgression gains himself a single accuser. Repentance and good deeds are like a shield against retribution.

יג. רבי אליעזר בן-יעקב אומר: העושה מצוה אחד, קונה לו פרקלית אחד. והעבר עברה אחד, קונה לו קטגור אחד. תשובה ומעשים טובים כתריס בפני הפורענות.

14. Rabbi Yochanan the Sandler said: Every assembly that is dedicated to the sake of Heaven will have an enduring effect, but one that is not for the sake of Heaven will not have an enduring effect.

יד. רבי יוחנן הסנדלר אומר: כל-כנסיה שהיא לשם שמים, סופה להתקים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקים.

15. Rabbi Elazar ben Shamua said: Let the honor of your student be as dear to you as your own; the honor of your colleague as the reverence for your teacher; and the reverence for your teacher as the reverence of Heaven.

טו. רבי אלעזר בן שמוע אומר: יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך, וכבוד חברך כמורא רבך, ומורה רבך כמורא שמים.

16. Rabbi Yehudah said: Be meticulous in study, for a careless misinterpretation is considered tantamount to willful transgression.

טז. רבי יהודה אומר: הוה זהיר בתלמוד, ששגגת תלמוד עולה זדון.

17. Rabbi Shimon said: There are three crowns — the crown of Torah, the crown of priesthood, and the crown of kingship; but the crown of a good name surpasses them all.

יז. רבי שמעון אומר: שלשה כתרים הן: כתר תורה וכתר כהנה וכתר מלכות. וכתר שם טוב עולה על גביהן.

18. Rabbi Nehorai said: Exile yourself to a place of Torah - and do not assume that it will come after you - for it is your colleagues who will cause it to remain with you; 'and do not rely on your own understanding."

יח. רבי נהוראי אומר: הוה גולה למקום תורה, ואל-תומר שהיא תבוא אחריך, שחבריך יקימוה בידך, ואל-ביתך אל-תשען.

19. Rabbi Yannai said: It is not in our power to explain either the tranquility of the wicked or the suffering of the righteous.

יט. רבי ינאי אומר: אין בידינו לא משלות הרשעים, ואף לא מיסורי הצדיקים.

20. Rabbi Masya ben Charash said: Initiate a greeting to every person; and be a tail to lions rather than a head to foxes.

כ. רבי מתיא בן-חרש אומר: הוה מקדים בשלום כל-אדם, והוה זנב לאריות, ואל-תהי ראש לשעלים.

21. Rabbi Yaakov said: This world is like a lobby before the World to Come; prepare yourself in the lobby so that you may enter the banquet hall.

כא. רבי יעקוב אומר: העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא. התקן עצמך בפרוזדור כדי שתכנס לטרקלין.

22. He used to say: Better one hour of repentance and good deeds in This World than the entire life of the World to Come; and better one hour of spiritual bliss in the World to Come than the entire life of This World.

כב. הוא היה אומר: יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, ויפה שעה אחת של-קורת רוח בעולם הבא מכל-חיי בעולם הזה.

23. Rabbi Shimon ben Elazar says: Do not appease your fellow in the time of his anger; do not console him while his dead lies before him; do not question him about his vow at the time he makes it; and do not attempt to see him at the time of his degradation.

כג. רבי שמעון בן-אלעזר אומר: אל-תרצה את-חברך בשעת כעסו, ואל-תנחמהו בשעה שמתו מטל לפניו. ואל-תשאל לו בשעת נדרו. ואל-תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

24. Shmuel HaKattan says: 'When your enemy falls be not glad, and when he stumbles let your heart not be joyous. Lest HASHEM see and it displease Him, and He will turn His wrath from him [to you].

כד. שמואל הקטן אומר: בנפל אויבך אל-תשמח, ובבשלו אל-יגל לבך. פן-יראה יי ורע בעיניו, והשיב מעליו אפו.

25. Elisha ben Avuya said: One who studies Torah as a child, to what can he be likened? - to ink written on fresh paper. And one who studies Torah as an old man, to what can he be likened? - to ink written on smudged paper.

כה. אלישע בן-אבויה אומר: הלומד ילד, למה הוא דומה? לדיו כתובה על-ניר חדש. והלומד זקן, למה הוא דומה? לדיו כתובה על-ניר מחוק.

26. Rabbi Yose bar Yehudah of Kfar HaBavli says: One who learns Torah from the young, to what can he be likened? - to one who eats unripe grapes or drinks unfermented wine from his vat. But one who learns Torah
from the old, to what can he be likened? - to one who eats ripe grapes or drinks aged wine.

כו. רבי יוסי בר יהודה איש כפר הבבלי אומר: הלומד מן-הקטנים, למה הוא דומה? לאוכל ענבים קהות ושותה יין מגתו. והלומד מן-הזקנים, למה הוא דומה? לאוכל ענבים בשולות ושותה יין ישן.

27. Rabbi Meir says: Do not look at the vessel, but what is in it; there is a new vessel filled with old wine and an old vessel that does not even contain new wine.

כז. רבי (מאיר) אומר: אל-תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו.

28. Rabbi Elazar HaKappar says: Jealousy, lust and glory remove a man from the world.

כח. רבי אלעזר הקפר אומר: הקנאה והתאוה והכבוד מוציאים את-האדם מן העולם.

29. He used to say: The newborn will die; the dead will live again; the living will be judged - in order that they know, teach, and become aware that He is God, He is the Fashioner, He is the Creator, He is the Discerner, He is the Judge, He is the Witness, He is the Plaintiff, He will judge. Blessed is He, before
Whom there is no iniquity, no forgetfulness, no favoritism, and no acceptance of bribery, for everything is His. Know that everything is according to the reckoning. And let not your evil inclination promise you that the grave will be an escape for you - for against your will you were created; against your will you were born; against your will you live; against your will you die, and against your will you are destined to give an account before the King Who rules over kings, the Holy One, Blessed is He.

כט. הוא היה אומר: הילודים למות, והמתים להחיות, והחיים לדון, לידע ולהודיע, שהוא אל, הוא היוצר, הוא הבורא, הוא המבין, הוא הדין, הוא העד, הוא בעל דין, הוא עתיד לדון, ברוך הוא. שאין לפניו לא עולה, ולא שכחה, ולא משוא פנים, ולא מקח שחר, שהכל שלו. ודע שהכל לפי החשבון, ואל-יבטיחך יצרך, שהשאול בית מנוס לך, שעל כרחך אתה נוצר, ועל כרחך אתה נולד, ועל כרחך אתה חי, ועל כרחך אתה מת, ועל כרחך אתה עתיד לתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא.

Rabbi Chanania ben Akashia says: The Holy One, Blessed is He, wished to confer merit upon Israel; therefore He gave them Torah and mitzvos in abundance, as it is said: 'HASHEM desired, for the sake of its (Israel's] righteousness, that the Torah be made great and glorious.

רבי חנניא בן-עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את-ישראל. לפיכף הרבה להם תורה ומצוות. שנאמר, יי חפץ למען צדקו, יגדל תורה ויאדיר.

 

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1