WebCounter

פרקי  אבות
Ethics of the Fathers


בעה"י


Page Last Revised: Friday, April 28, 2006 01:21 PM

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1

 

Chapter 3

פרק שלישי

All Israel has a share in the World to Come, as it is said: 'And your people are all righteous; they shall inherit the land forever; they are a branch of My planting, My handiwork, in which to take pride."

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. שנאמר, ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ, נצר מטעי, מעשה ידי להתפאר.

1. Akavia ben Mahalalel said: Consider three things and you will not come into the grip of sin: Know whence you came, whither you go, and before Whom you will give justification and reckoning. 'Whence you came?'- from a putrid drop; 'whither you go?'- to a place of dust, worms and maggots; 'and before Whom you will give justification and reckoning?' - before the King Who reigns over kings, the Holy One, Blessed is He.

א. עקביא בן-מהללאל אומר הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בה לידי עברה: דע מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון. מאין באתה? מטפה סרוחה. ולאן אתה הולך? למקום עפר רמה ותולעה. ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון? לפני מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא.

2. Rabbi Chanina, the deputy Kohen Gadol [High Priest], says: Pray for the welfare of the government, because if people did not fear it, a person would swallow his fellow alive.

ב. רבי חנינא סגן הכהנים אומר, הוה מתפלל בשלומה של-מלכות, שאלמלא מוראה איש את-רעהו חיים בלעו.

3. Rabbi Chanina ben Tradyon says: If two sit together and there are no words of Torah between them, it is a session of scorners, as it is said: 'In the session of scorners he does not sit. But if two sit together and words of Torah are between them, the Divine Presence rests between them, as it is said: 'Then those who fear HASHEM spoke to one another, and HASHEM listened and heard, and a book of remembrance was written before Him for those who fear HASHEM and give thought to His Name.' From this verse we would know this only about two people; how do we know that if even one person sits and occupies himself with Torah the Holy One, Blessed is He, determines a reward for him? For it is said: 'Let one sit in solitude and be still, for he will have received [a reward] for it."

ג. רבי חנניא בן-תרדיון אומר, שנים שיושבין ואין ביניהם דברי תורה, הרי זה מושב לצים, שנאמר "ובמושב לצים לא ישב". אבל שנים שיושבין ויש ביניהם דברי תורה, שכינה שרויה ביניהם, שנאמר "אז נדברו יראי יי איש אל-רעהו ויקשב יי וישמע". ויכתב "ספר זכרון לפניו ליראי יי ולחשבי שמו". אין לי אלא שנים. מנין אפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שהקדוש ברוך הוא קובע לו שכר? שנאמר "ישב בדד וידם כי נטל עליו".

4. Rabbi Shimon said: If three have eaten at the same table and have not spoken words of Torah there, it is as if they have eaten of offerings to the dead idols, as it is said: 'For all tables are full of vomit and filth, without the Omnipresent.' But if three have eaten at the same table and have spoken words of Torah there, it is as if they have eaten from the table of the Omnipresent, as it is said: 'And he said to me, "This is the table that is before HASHEM."

ד. רבי שמעון אומר, שלשה שאכלו על שלחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה כאלו אכלו מזבחי מתים. שנאמר "כי כל-שלחנות מלאו קיא צואה בלי מקום". אבל שלשה שאכלו על שלחן אחד ואמרו עליו דברי תורה כאלו אכלו משלחנו של-מקום. שנאמר וידבר אלי זה השלחן אשר לפני יי.

5. Rabbi Chanina ben Chachinai says: One who stays awake at night or who travels alone on the road, but turns his heart to idleness - indeed, he bears guilt for his soul.

ה. רבי חנינא בן-חכינאי אומר, הנעור בלילה והמהלך בדרך יחידי ומפנה לבטלה הרי זה מתחיב בנפשו.

6. Rabbi Nechunia ben Hakanah says: If someone takes upon himself the yoke of Torah - the yoke of government and the yoke of worldly responsibilities are removed from him. But if someone throws off the yoke of Torah from himself - the yoke of government and the yoke of worldly responsibilities are placed upon him.

ו. רבי נחוניא בן-הקנה אומר, כל-המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ, וכל-הפורק ממנו עול תורה נותנין עליו עול מלכות ועול דרך ארץ.

7. Rabbi Chalafta ben Dosa of Kfar Chanania says: If ten people sit together and engage in Torah study, the Divine Presence rests among them, as it is said: 'God stands in the assembly of God. How do we know this even of five? For it is said: 'He has established His bundle upon earth.'s How do we know this even of three? For it is said: 'In the midst of judges He shall judge. How do we know this even of two? For it is said: 'Then those who fear HASHEM spoke to one another, and HAsHEm listened and heard. How do we know this even of one? For it is said: 'In every place where I cause My Name to be mentioned, I will come to you and bless you.'

ז. רבי חלפתא בן-דוסא איש כפר חנניא אומר, עשרה שיושבים ועוסקין בתורה שכינה שרויה בניהם, שנאמר "אלהים נצב בעדת-אל". ומנין אפילו חמשה? שנאמר "ואגדתו על-ארץ יסרה". ומנין אפילו שלשה? שנאמר "בקרב אלחים ישפט". ומנים אפילו שנים? שנאמר "אז נדברו יראי יי איש אל-רעהו, ויקשב יי וישמע". ומנים אפילו אחד? שנאמר, "בכל-המקום אשר אזכיר את-שמי אבא אליך וברכתיך".

8. Rabbi Elazar of Bartosa says: Give Him from His Own, for you and your possessions are His. And so has David said, 'For everything is from You, and from Your Own we have given You.

ח. רבי אלעזר איש ברתותא אומר, תן-לו משלו שאתה ושלך שלו, וכן בדוד הוא אומר כי-ממך הכל ומידך נתנו לך.

9. Rabbi Yaakov said: One who walks on the road while reviewing [a Torah lesson] but interrupts his review and exclaims, 'How beautiful is this tree! How beautiful is this plowed field!'- Scripture considers it as if he bears guilt, for his soul

ט. רבי יעקוב אומר, המהלך בדרך ושונה ומפסיק ממשנתו ואומר ,מה-נאה אילן זה ,מה-נאה ניר זה, מעלה עליו הכתוב כאלו מתחיב בנפשו.

10. Rabbi Dostai bar Yannai says in the name of Rabbi Meir: Whoever forgets anything of his Torah learning, Scripture considers it as if he bears guilt for his soul, for it is said: 'But beware and guard your soul exceedingly test you forget the things your eyes have seen." Does this apply even if [he forgot because] his studies were too difficult for him? [This is not so, for] Scripture says, 'And test they be removed from your heart all the days of your life." Thus, one does not bear guilt for his soul unless he sits (idly] and [through lack of concentration and review] removes them from his consciousness.

י. רבי דוסתאי בר ינאי משום רבי מאיר אומר, כל-השוכח דבר אחד ממשנתו מעלה עליו הכתוב כאלו מתחיב בנפשו, שנאמר "רק השמר לך ושמר נפשך מאד, פן-תשכח את-הדברים אשר ראו עינף". יכול אפילו תקפה עליו משנתו. תלמוד לומר "ופן-יסורו מלבבך כל ימי חייך". הא אינו מתחיב בנפשו עד-שישב ויסירם מלבו.

11. Rabbi Chanina ben Dosa says: Anyone whose fear of sin takes priority over his wisdom, his wisdom will endure; but anyone whose wisdom takes priority over his fear of sin, his wisdom will not endure.

יא. רבי חנינא בן-דוסא אומר, כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקימת. וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו, אין חכמתו מתקימת.

12. He used to say: Anyone whose good deeds exceed his wisdom, his wisdom will endure; but anyone whose wisdom exceeds his good deeds, his wisdom will not endure.

יב. הוא היה אומר, כל שמעשיו מרבים מחכמתו, חכמתו מתקימת. וכל שחכמתו מרבה ממעשיו, אין חכמתו מתקימת.

13. He used to say: If the spirit of one's fellows is pleased with him, the spirit of the Omnipresent is pleased with him; but if the spirit of one's fellows is not pleased with him, the spirit of the Omnipresent is not pleased with him.

יג. הוא היה אומר, כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו. וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו, אין רוח המקום נוחה הימנו.

14. Rabbi Dosa ben Harkinas said: Late morning sleep, midday wine, children's chatter, and sitting in the assemblies of the ignorant, remove a man from the world.

יד. רבי דוסא בן-הרכינס אומר, שנה של-שחרית ויין של-צהרים ושיחת הילדים וישיבת בתי כנסיות של-עמי הארץ, מוציאין את-האדם מן-העולם.

15. Rabbi Elazar the Moda'ite said: One who desecrates sacred things, who disgraces the Festivals, who humiliates his fellow in public, who nullifies the covenant of our forefather Abraham, or who perverts the Torah contrary to the halachah - though he may have Torah and good deeds, he has no share in the World to Come.

טו. רבי אלעזר המודעי אומר, המחלל את-הקדשים והמכזה את-המועדות והמלבין פני חברו ברבים והמפר בריתו של-אברהם אבינו והמגלה פנים בתורה שלו כהלכה, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא.

16. Rabbi Yishmael said: Be yielding to a superior, pleasant to the young, and receive every person cheerfully.

טז. רבי ישמעאל אומר, הוה קל לראש ונוח לתשחרת והוה מקבל את-כל-האדם בשמחה.

17. Rabbi Akiva said: Mockery and levity accustom a man to immorality. The transmitted Oral Torah is a protective fence around the Torah; tithes are a protective fence for wealth; vows are a protective fence for abstinence; a protective fence for wisdom is silence.

יז. רבי עקיבה אומר, שחוק וקלות ראש מרגילין את-האדם לערוה: מסרת סיג לתורה, מעשרות סיג לעושר, נדרים סיד לפרישות, סיג לחכמה שתיקה.

18. He used to say: Beloved is man, for he was created in God's image; it is indicative of a greater love that it was made known to him that he was created in God's image, as it is said: 'For in the image of God He made man.' I Beloved are the people Israel, for they are described as children of the Omnipresent; it is indicative of a greater love that it was made known to them that they are described as children of the Omnipresent, as it is said: 'You are children to HASHEM Your God. Beloved are the people Israel, for a cherished utensil was given to them; it is indicative of a greater love that it was made known to them that they were given a cherished utensil, as it is said: 'For I have given you a good teaching; do not forsake My Torah.

יח. הוא היה אומר, חביב אדם שנברא בצלם. חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם (אלהים), שנאמר "כי בצלם אלהים עשה את-האדם". חביבין ישראל שנקראו בנים (למקום). חבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר "בנים אתם ליי אלהיכם". חביבין ישראל שנתן להם כלי חמדה. חבה יתרה נודעת להם שנתן להם כלי חמדה, שבו נברא העולם, שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל-תעזבו.

19. Everything is foreseen, yet the freedom of choice is given. The world is judged with goodness, and everything depends on the abundance of good deeds.

יט. הכל צפוי והרשות נתונה. ובטוב העולם נדון. והכל לפי רב המעשה.

20. He used to say: Everything is given on collateral and a net is spread over all the living. The shop is open; the Merchant extends credit; the ledger is open; the hand writes; and whoever wishes to borrow, let him come and borrow. The collectors make their rounds constantly, every day, and collect payment from the person whether he realizes it or not. They have proof to rely upon; the judgment is a truthful judgment; and everything is prepared for the [final festive] banquet.

כ. הוא היה אומר, הכל נתון בערבון. ומצודה פרושה על-כל החיים. החנות פתוחה והחנוני מקיף. והפנקס פתוח והיד כותבת. וכל הרוצה ללוות יבא וילוה. והגבאין מחזירין תדיר בכל-יום ונפרעין מן-האדם, מדעתו ושלא מדעתו, ויש להם על מה שיסמכו. והדין דין אמת, והכל מתקן לסעודה.

21. Rabbi Elazar ben Azariah says: If there is no Torah, there is no worldly occupation; if there is no worldly occupation, there is no Torah. If there is no wisdom, there is no fear of God; if there is no fear of God, there is no wisdom. If there is no knowledge, there is no understanding; if there is no understanding, there is no knowledge. If there is no flour there is no Torah; if there is no Torah, there is no flour.

כא. רבי אלעזר בן-עזריה אומר: אם אין תורה אין דרך ארץ. אם אין דרך ארץ אין תורה. אם אין חכמה אין יראה. אם אין יראה אין חכמה. אם אין דעת אין בינה. אם אין בינה אין דעת. אם אין קמח אין תורה. אם אין תורה אין קמח.

22. He used to say: Anyone whose wisdom exceeds his good deeds, to what is he likened? - to a tree whose branches are numerous but whose roots are few; then the wind comes and uproots it and turns it upside down; as it is said: 'And he shall be like an isolated tree in an arid land and shall not see when good comes; he shall dwell on parched soil in the wilderness, on a salted land, uninhabited.' But one whose good deeds exceed his wisdom, to what is he likened? - to a tree whose branches are few but w ose roots are numerous; even if all the winds in the world were to come and blow against it, they could not budge it from its place; as it is said: 'And he shall be like a tree planted by waters, toward the stream spreading its roots, and it shall not notice the heat's arrival, and its foliage shall be fresh; in the year of drought it shall not worry,
nor shall it cease from yielding fruit.'

כב. הוא היה אומר, כל שחכמתו מרבה ממעשיו, למה הוא דומה? לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מעטין, והרוח באה ועוקרתו וחופכתו על פניו. שנאמר, "והיה כערער בערבה ולא יראה כי-יבוא טוב, ושכן חררים במדבר, ארץ מלחה ולא תשב". אבל כל שמעשיו מרבים מחכמתו, למה הוא דומה? לאילן שענפיו מעטין ושרשיו מרובין, שאפילו כל-הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו, שנאמר: והיה כעץ שתול על-מים, ועל-יובל ישלח שרשיו, ולא יראה כי-יבא חם, והיה עלהו רענן, ובשנת בצרת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי.

23. Rabbi Eliezer ben Chisma said: The laws of bird-offerings, and the laws regarding the beginning of menstrual periods - these are the essential laws; astronomy and mathematics are like the seasonings of wisdom.

כג. רבי אלעזר (בן-) חסמא אומר, קנין ופתחי נדה הן הן גופי הלכות. תקופות וגמטריאות פרפראות לחכמה.

Rabbi Chanania ben Akashia says: The Holy One, Blessed is He, wished to confer merit upon Israel; therefore He gave them Torah and mitzvos in abundance, as it is said: 'HASHEM desired, for the sake of its (Israel's] righteousness, that the Torah be made great and glorious.

רבי חנניא בן-עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את-ישראל. לפיכף הרבה להם תורה ומצוות. שנאמר, יי חפץ למען צדקו, יגדל תורה ויאדיר.

 

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1