WebCounter

פרקי  אבות
Ethics of the Fathers


בעה"י


Page Last Revised: Thursday, November 16, 2006 12:43 PM

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1

 

Chapter Two

פרק שני

All Israel has a share in the World to Come, as it is said: 'And your people are all righteous; they shall inherit the land forever; they are a branch of My planting, My handiwork, in which to take pride."

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. שנאמר, ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ, נצר מטעי, מעשה ידי להתפאר.

1. Rabbi said: Which is the proper path that a man should choose for himself? Whatever is a credit to himself and earns him the esteem of fellow men. Be as scrupulous in performing a 'minor' mitzvah as in a 'major' one, for you do not know the reward given for the respective mitzvos. Calculate the cost of a mitzvah against its reward, and the reward of a sin against its cost. Consider three things and you will not come into the grip of sin: Know what is above you - a watchful Eye, an attentive Ear and all your deeds are recorded in a Book. א. רבי אומר, איזו היא דרך ישרה שיבור לו האדם? כל-שהיא תפארת לעשה ותפארת לו מן האדם, והוה זהיר במצוה קלה כבחמורה, שאין אתה יודע מתן שכרן של-מצות, והוה מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עברה כנגד הפסדה. הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עברה: דע מה-למעלה ממך: עין רואה ואזן שומעת וכל-מעשיך בספר נכתבים.
2. Rabban Gamliel, the son of Rabbi Judah HaNassi, says: Torah study is good together with an occupation, for the exertion of them both makes sin forgotten. All Torah study that is not joined with work will cease in the end, and leads to sin. All who exert themselves for the community should exert themselves for the sake of Heaven, for then the merit of the community's forefathers aids them and their righteousness endures forever. Nevertheless, as for you, I [God] will bestow upon you as great a reward as if you had accomplished it on your own. ב. רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר, יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עון. וכל-תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון. וכל-העוסקים עם-הצבור יהיו עוסקים עמהם לשם שמים, שזכות אבותם מסיעתם וצדקתם עומדת לעד. "ואתם, מעלה אני עליכם שכר הרבה כאלו עשיתם".
3. Beware of rulers, for they befriend someone only for their own benefit; they act friendly when it benefits them, but they do not stand by someone in his time of need.

ג. הוו זהירין ברשות, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצרך עצמן. נרין כאוהבין בשעת הנאתן, ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו.

4. He used to say: Treat His will as if it were your own will, so that He will treat your will as if it were His will. Nullify your will before His will, so that He will nullify the will of others before your will.

ד. הוא היה אומר, עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.

5. Hillel said: Do not separate yourself from the community; do not believe in yourself until the day you die; do not judge your fellow until you have reached his place; do not make a statement that cannot be easily understood on the ground that it will be understood eventually; and do not say, 'When I am free I will study,' for perhaps you will not become free. ה. הלל אומר: אל-תפרוש מן-הצבור, ואל-תאמין בעצמך עד יום מותך, ואל-תדין את-חברך עד שתגיע למקומו, ואל-תאמר דבר שאי אפשר לשמוע שסופו להשמע, ואל-תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא תפנה.
R' Shimshon Raphael Hirsh explains [Do not separate yourself from the community] "...so long as the community proves to be a faithful guardian and supporter of Torah". Otherwise, it states (Pirkei Avot 1:7) "Distance yourself from evil neighbours.
6. He used to say: A boor cannot be fearful of sin; an unlearned person cannot be scrupulously pious; the bashful person cannot learn, and the quick, impatient person cannot teach; anyone excessively occupied in business cannot become a scholar; and in a place where there are no leaders, strive to be a leader.

ו. הוא היה אומר: אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד, ולא הבישן למד, ולא הקפדן מלמד, ולא כל-המרבה בסחורה מחכים ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש .

7. He also saw a skull floating on the water; he said to it: 'Because you drowned others, they drowned you; and those who drowned you will be drowned eventually.' ז. אף הוא ראה גלגלת אחת שצפה על-פני המים. אמר לה, על דאטיפת אטיפוך, וסוף מטיפיך יטופון.
8. He used to say: The more flesh, the more worms; the more possessions, the more worry; the more wives, the more witchcraft; the more maidservants, the more lewdness; the more menservants, the more thievery. [However] the more Torah, the more life; the more study, the more wisdom; the more counsel, the more understanding; the more charity, the more peace. One who has gained a good reputation, has gained it for his own benefit; one who has gained himself Torah knowledge, has gained himself the life of the World to Come. ח. הוא היה אומר: מרבה בשר מרבה רמה, מרבה נכסים מרבה דאגה, מרבה נשים מרבה כשפים, מרבה שפחות מרבה זמה, מרבה עבדים מרבה גזל, מרבה תורה מרבה חיים, מרבה ישיבה מרבה חכמה, מרבה עצה מרבה תבונה, מרבה צדקה מרבה שלום, קנה שם טוב קנה לעצמו, קנה לו דברי תורה קנה לו חיי העולם הבא.
9. Rabban Yochanan ben Zakkai received the tradition from Hillel and Shammai. He used to say: If you have studied much Torah, do not take credit for yourself, because that is what you were created to do. ט. רבן יוחנן בן-זכאי קבל מהלל ומשמאי. הוא היה אומר: אם למדת תורה הרבה אל-תחזיק טובה לעצמך, כי לכך נוצרת.
10. Rabban Yochanan ben Zakkai had five [primary] disciples. They were: Rabbi Eliezer ben Hyrkanos, Rabbi Yehoshua ben Chanania, Rabbi Yose the Kohen, Rabbi Shimon ben Nesanel, and Rabbi Elazar ben Arach. י. חמשה תלמידים היו לו לרבן יוחנן בן-זכאי. ואלו הן: (רבי) אליעזר בן-הורקנוס, (רבי) יהושע בן-חנניא, (רבי) יוסי הכהן, רבי שמעון בן-נתנאל (ורבי) אלעזר בן-ערך.
11. He used to enumerate their praises: Rabbi Eliezer ben Hyrkanos is like a cemented cistern that loses not a drop; Rabbi Yehoshua ben Chanania, praiseworthy is she who bore him; Rabbi Yose the Kohen is a scrupulously pious person; Rabbi Shimon ben Nesanel fears sin; and Rabbi Elazar ben Arach is like a spring flowing stronger and stronger. יא. הוא היה מונה שבחם: (רבי) אליעזר בן-הורקנוס בור סוד, שאינו מאבד טפה. (רבי) יהושע בן-חנניא אשרי יולדתו. (רבי) יוסי הכהן חסיד. רבי שמעון בן-נתנאל ירא חטא. (ורבי) אלעזר בן-ערך כמעין המתגבר.
12. He used to say: If all the sages of Israel were on one pan of a balance-scale, and Eliezer ben Hyrkanos were on the other, he would outweigh them all. Abba Shaul said in his name: If all the sages of Israel, with even Rabbi Eliezer ben Hyrkanos among them, were on one pan of the balance-scale, and Rabbi Elazar ben Arach were on the other, he would outweigh them all. יב. הוא היה אומר, אם יהיו כל-חכמי ישראל בכף מאזנים ואליעזר בן-הורקנוס בכף שניה מכריע את-כלם: אבא שאול אומר משמו, אם יהיו כל-חכמי ישראל בכף מאזנים ואליעזר בן-הורקנוס אף עמהם ואלעזר בן-ערך בכף שניה מכריע את-כלם:
13. He said to them: Go out and discern which is the proper way to which a man should cling. Rabbi Eliezer says: A good eye. Rabbi Yehoshua says: A good friend. Rabbi Yose says: A good neighbor. Rabbi Shimon says: One who considers the outcome of a deed. Rabbi Elazar says: A good heart. He [Rabban Yochanan ben Zakkai] said to them: I prefer the words of Elazar ben Arach to your words, for your words are included in his words. יג. אמר להם, צאו וראו איזו היא דרך טובה שידבק בה האדם. רבי אליעזר אומר עין טובה. רבי יהושע אומר חבר טוב. רבי יוסי אומר שכן טוב. רבי שמעון אומר הראה את-הנולד. רבי אלעזר אומר לב טוב. אמר להם, רואה אני את-דברי אלעזר בן-ערך מדבריכם שבכלל דבריו דבריכם.
14. He said to them: Go out and discern which is the evil path from which a man should distance himself. Rabbi Eliezer says: An evil eye. Rabbi Yehoshua says: A wicked friend. Rabbi Yose says: A wicked neighbor. Rabbi Shimon says: One who borrows and does not repay; one who borrows from man is like one who borrows from the Omnipresent, as it is said: 'The wicked one borrows and does not repay, but the Righteous One is gracious and gives." Rabbi Elazar said: A wicked heart. He [Rabban Yochanan ben Zakkai] said to them: I prefer the words of Elazar ben Arach to your words, for your words are included in his words. יד. אמר להם, צאו וראו איזו היא דרך רעה שיתרחק ממנה האדם. רבי אליעזר אומר עין רעה. רבי יהושע אומר חבר רע. רבי יוסי אומר שכן רע. רבי שמעון אומר הלוה ואינו משלם, אחד הלוה מן-האדם כלוה מן-המקום שנאמר לוה רשע ולא ישלם וצדיק חונן ונותן. רבי אלעזר אומר לב רע. אמר להם, רואה אני את-דברי אלעזר בן-ערך מדבריכם שבכלל דבריו דבריכם.
15. They each said three things. Rabbi Eliezer says: (a) Let your fellow's honor be as dear to you as your own and do not anger easily; (b) repent one day before your death; and (c) warm yourself by the fire of the sages, but beware of their glowing coal lest you be burnt - for their bite is the bite of a fox, their sting is the sting of a scorpion, their hiss is the hiss of a serpent, and all their words are like fiery coals. טו. הם אמרו שלשה דברים: רבי אליעזר אומר, יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך, ואל-תהי נוח לכעוס, ושוב יום אחד לפני מיתתך, והוה מתחמם כנגד אורן של-חכמים, והוה זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף וכל-דבריהם כגחלי אש.
16. Rabbi Yehoshua says: (a) An evil eye, (b) the evil inclination, and (c) hatred of other people remove a person from the world. טז. רבי יהושע אומר, עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את-האדם מן-העולם.
17. Rabbi Yose says: (a) Let your fellow's money be as dear to you as your own; (b) apply yourself to study Torah, for it is not yours by inheritance; and (c) let all your deeds be for the sake of Heaven. יז. רבי יוסי אומר: יהי ממון חברך חביב עליך כשלך, והתקן עצמך ללמוד תורה שאינה ירשה-לך, וכל-מעשיך יהיו לשם שמים.
18. Rabbi Shimon says: (a) Be meticulous in reading the Shema and in prayer; (b) when you pray, do not make your prayer a set routine, but rather [beg for] compassion and supplication before the Omnipresent, as it is said: 'For He is gracious and compassionate, slow to anger, abounding in kindness, and relentful of punishment;' and (c) do not judge yourself to be a wicked person. יח. רבי שמעון אומר, הוה זהיר בקריאת שמע ובתפלה, וכשאתה מתפלל אל-תעש תפלתך קבע, אלא רחמים ותחנונים לפני המקום, שנאמר כי-חנון ורחום הוא, ארך אפים ורב-חסד, ונחם על-הרעה. ואל-תהי רשע בפני עצמך.
19. Rabbi Elazar says: (a) Be diligent in the study of Torah and know what to answer a heretic; (b) know before Whom you toil; and (c) know that your Employer can be relied upon to pay you the wage of your labor.

יט. רבי אלעזר אומר, הוה שקור ללמוד תורה, ודע מה-שתשיב לאפיקורוס ודע לפני מי אתה עמל ומי הוא בעל מלאכתך שישלם-לך שכר פעלתך.

20. Rabbi Tarfon says: The day is short, the task is abundant, the laborers are lazy, the wage is great, and the Master of the house is insistent. כ. רבי טרפון אומר, היום קצר והמלאכה מרבה והפועלים עצלים והשכר הרבה ובעל הבית דוחק.
21. He used to say: You are not required to complete the task, yet you are not free to withdraw from it. If you have studied much Torah, they will give you great reward; and your Employer can be relied upon to pay you the wage for your labor, but be aware that the reward of the righteous will be given in the World to Come. כא. הוא היה אומר, לא עליך המלאכה לגמור, ולא-אתה בן-חורין להבטל ממנו. אם למדת תורה הרבה נותנין לך שכר הרבה, ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעלתך, ודע שמתן שכרן של-צדיקים לעתיד לבוא.

Rabbi Chanania ben Akashia says: The Holy One, Blessed is He, wished to confer merit upon Israel; therefore He gave them Torah and mitzvos in abundance, as it is said: 'HASHEM desired, for the sake of its (Israel's] righteousness, that the Torah be made great and glorious.

רבי חנניא בן-עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את-ישראל. לפיכף הרבה להם תורה ומצוות. שנאמר, יי חפץ למען צדקו, יגדל תורה ויאדיר.

 

כרם מזקל
Chateau Mescal

עוד דברי תורה
Other Divrei Torah

פרק ו
Chapter 6

פרק ה
Chapter 5

פרק ד
Chapter 4

פרק ג
Chapter 3

פרק ב
Chapter 2

פרק א
Chapter 1